štvrtok 17. novembra 2016

Jojo Moyes - Predtým ako som ťa poznala

VYDAVATEĽSTVO: Ikar
EDÍCIA: Svetový bestseller
SÉRIA: Predtým ako som ťa poznala (1 diel)
ROK VYDANIA: 2013 (pôvodné) a 2016 (s filmovou obálkou)
ŽÁNER: Román
ORIGINÁLNY NÁZOV: Me Before You 
POČET STRÁN: 344
VÄZBA: pevná s prebalom

KEDY SI PREČÍTAŤ: Ak máte radi dojímavé príbehy, pri ktorých sa rozcitliviete, skutočné príbehy, ktoré vás chytia za srdce a ostanú v ňom zakorenené na veľmi dlhú dobu (ak nie navždy).


RECENZIA:
Priznám sa, že knihu Predtým ako som ťa poznala som dostala na Vianoce už dávnejšie, ale odhodlanie prečítať si ju som nadobudla až vtedy, keď sa o nej stále častejšie začínalo hovoriť ako o jednom z bestsellerov. Čím si však získala toľkých čitateľov po celom svete? 


Dovolím si tvrdiť, že na túto otázku som si už dokázala odpovedať po niekoľkých prečítaných stranách. Nepochybne ide o silný dojímavý príbeh, ukrývajúci v sebe jednoznačné, avšak silné posolstvo, ktoré núti čitateľa aspoň na chvíľu sa zamyslieť nad svojim životom, ako aj nad tým, do akej miery dokáže človeka navždy zmeniť, keď mu odrazu do všedného života z ničoho nič vtrhne niekto nový.

Takýmto pozitívnym "tornádom" pre život Willa Traynora, ktorý ostal po vážnej dopravnej nehode na vozíčku, je určite hlavná hrdinka tohto príbehu Lou Clark. Tá sa do rodiny Traynorovcov dostane ako opatrovateľka Willa po tom, ako ju prepustia zo zamestnania a súrne potrebuje peniaze, aby dokázala finančne podporiť aj svoju rodinu. A hoci si myslela, že viedla predtým dokonalý život, v ktorom jej nič nechýbalo a bola spokojná (teda aspoň navonok), až postupom času zisťuje, že tomu tak nebolo. Zisťuje aj to, že Patrick, jej priateľ a oduševnený športovec, pre ktorého je na prvom mieste beh a až potom všetko ostatné, nebude asi jej životnou láskou. A tak sa každým dňom snaží, aby dokázala Willovi vliať aspoň trochu nádeje a radosti do života. Spočiatku vedú medzi sebou žabomyšie vojny, avšak postupne si k sebe nájdu cestu a Will pochopí, že Lou nie je jeho nepriateľ, ale človek, ktorému na ňom naozaj záleží. Ani jeden z nich však nevie, že jeden druhého navzájom navždy zmenia a nič už nebude také, ako pred ich zoznámením. Dokáže však Lou presvedčiť Willa, že život má stále zmysel? 


Autorka dala do kontrastu životy dvoch mladých ľudí. Na jednej strane je Lou Clark, ktorá si žije obyčajným životom, je spokojná so svojou prácou a nahovára si, že nič viac k životu nepotrebuje. Na druhej strane je Will Traynor, ktorý si pred dopravnou nehodou žil bohémskym životom a pripútanie na vozíček ho úplne pripravilo o chuť do života. 


Knihu Predtým ako som ťa poznala určite odporúčam milovníkom romantických príbehov, ktorí však nevyhľadávajú len akési klišé, ale ocenia aj silnú myšlienku tohto príbehu. A hoci to bude znieť možno zvláštne, aj napriek tomu, že knihu považujem za smutnú, autorka do nej vložila aj niekoľko milo úsmevných situácií tým, ako vykreslila Lou, ktorá v niektorých momentoch pre odľahčenie dusnej atmosféry tláchala "piate cez deviate.":) Prečítanie tohto príbehu určite neoľutujete. 


filmová obálka

P.S.: Pripravte si aj dostatočnú zásobu vreckoviek, ktoré som si takmer istá, že pri čítaní využijete :) A nielen pri čítaní. Ako iste viete, na motívy tohto románu bol natočený aj film, ku ktorému bola vydaná kniha v špeciálnej edícii s filmovou obálkou. Môžem povedať, že film bol rovnako kvalitný ako samotná kniha a mne osobne v ňom nič nechýbalo, takže pre filmových fanúšikov rozhodne odporúčam aj ten :) 







⟹ Ak vás tento príbeh a moja recenzia zaujali, knižku si môžete kúpiť napríklad tu TU alebo s v edícii s filmovou obálkou napríklad aj TU :) 




Úryvok z knihy Predtým ako som ťa poznala: 

"Sedeli sme v rodinnom salóne. V tej istej miestnosti, kde som absolvovala pohovor, ibaže tentoraz sedela na pohovke pani Traynorová s dcérou a ich stará uslintaná suka medzi nimi. Pán Traynor stál pri kozube. Mala som oblečené minišaty, na nich džínsové sako a k tomu vojenské baganče. Spätne som si uvedomila, že keď som sa rozhodla predostrieť im svoj návrh, mala som sa obliecť formálnejšie. 
   "Ujasnime si to." Camilla Traynorová sa predklonila. "Chcete vziať Willa z domu." 
     "Áno."
   "A absolvovať s ním kadejaké dobrodružstvá." Vyslovila to, akoby som sa práve podujala, že na ňom uskutočním operáciu cez kľúčovú dierku. 
   "Áno. Ako som už povedala, sama si zatiaľ nie som istá, čo s ním môžem robiť. Ale ide mi hlavne o to, aby netrčal zavretý medzi štyrmi stenami a trochu si rozšíril obzor. Spočiatku by sme mohli podniknúť nejaké výlety v najbližšom okolí, ale po čase by sme mohli zájsť aj ďalej."
     

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára