piatok 2. decembra 2016

Čo nás ovplyvňuje pri výbere knihy

Určite si už väčšina z vás všimla, že v dnešnej dobe je moderné viesť si tzv. wishlist, v ktorom si ako správni knihomoli vytvárame zoznam kníh, ktoré nás určitým spôsobom zaujali a veľmi radi by sme si ich v budúcnosti prečítali. A tak som sa dnes zamyslela nad (možno občas rečníckou) otázkou, čo nás ovplyvňuje pri takomto zaradení konkrétnej knihy do nášho zoznamu knižných prianí. Určitá časť z nás si možno povie, že sa nad touto otázkou nezvykne zamýšľať a sú názoru, že predsa pravý knihomoľ prečíta takpovediac všetko. Je tomu ale skutočne tak? 




Pozná to určite každý milovník kníh. Po nenápadnom nakúkaní do výkladu kníhkupectva sa nakoniec odhodláme a vojdeme doň (tzv. "bum" a zrazu sme vo vnútri :)) Následne vyštartujeme na všetky svetové strany, akoby nám niečo podstatné malo v danom momente ujsť. Čo nás ale najviac na vyložených knihách zaujme? Pútavá obálka, anotácia alebo všeobecné nadšenie, ktoré v našej duši zavládne, keď sa dozvieme, že náš obľúbený autor napísal novú knihu? 

Prvý dojem pri výbere knihy je určite veľmi dôležitý. Možno sa nájde niekto, kto so mnou nebude súhlasiť, ale v mojom prípade veľakrát rozhoduje zaujímavá obálka. Tá je tým prvotným impulzom k tomu, aby som knihu zobrala do ruky a prečítala si jej anotáciu. Možno nie je správne, keď budem tvrdiť, že "obálka predáva knihu", ale niet pochýb o tom, že človek je tvor, ktorého oči túžia po niečom esteticky peknom a pútavom. Samozrejme, tento model výberu sa uplatní vtedy, keď nabehneme do kníhkupectva takpovediac "len tak". 

Čo sa týka výberu autora, určite aj ja mám pár takých, ktorých zaraďujem medzi obľúbených a vždy si od nich rada prečítam nejakú novinku, avšak nie som zaškatuľkovaná a dávam šancu aj novým, pre mňa neznámym autorom a musím povedať, že ma už veľakrát príjemne prekvapili. Priznám sa, že môj vkus sa s ohľadom na knihy, ale aj autorov, v posledných rokoch dosť pomenil. V minulosti som mala akési predsudky voči knihám slovenských autorov, preferovala som skôr zahraničných, hoci teraz, keď sa tak spätne na to pozriem, neviem prečo tomu tak bolo. Postupom času som však dala šancu aj našim autorom a myslím si, že absolutne bez problémov môžu konkurovať tým zahraničným. Takže nebojte sa dať aspoň občas šancu aj pre vás neznámym autorom, možno si ich nakoniec obľúbite :)

Ďalším faktorom, ktorý nás môže pri výbere knihy ovlyvňovať, je v súčasnosti cena knihy. Nedá sa poprieť, že v posledných obdobiach ceny kníh dosť narástli a určite sa nájdu aj ľudia, ktorí si niekoľko krát rozmyslia, či za knihu toľko zaplatia alebo nie. Všímam si to dosť intenzívne aj vo svojom okolí. Spomínam si, že keď som bola menšia, človek sa možno nad tým toľko nezamýšľal, hoci áno boli iné pomery atď., ale niekedy mi príde napríklad cena za určitý román alebo detektívku naozaj prehnaná. Povedzme si úprimne, koľko je takých kníh, ku ktorým sa opakovane o nejaký čas po prečítaní vrátime? Ja osobne ich zase toľko nemám. Samozrejme, nie je to ale "výhovorka" pre to, aby sa čítalo menej. Existujú stále knižnice, ktoré napríklad aj ja veľmi rada a pravidelne navštevujem a myslím, že výber kníh je naozaj bohatý :)


V neposlednom rade, v dnešnom modernom svete plnom elektroniky sa určite stáva, že pri výbere knihy zaváži aj názor čitateľov publikovaný na internete. Ja osobne s takýmto, či už pozitívnym alebo negatívnym, ovplyvňovaním nemám problém a neraz si čitateľské recenzie prečítam. Som však známa tým, že často sa dostanem do situácie, že pokiaľ je aj kniha hodnotená vo všeobecnosti ako nudná a nekvalitná, ja si po jej prečítaní myslím pravý opak :) V knižnej sfére je však pre mňa zaujímavá práve táto variabilita - každý môže mať rozdielny knižný vkus a je dôležité, aby sme ho rešpektovali. 

Takže nech už ide o výber akéhokoľvek knižného žánru - román, detektívku, triller, motivačnú literatúru, a pre kohokoľvek - pre seba alebo pre niekoho iného, najdôležitejšie je, aby písmenká čitateľa oslovili a zanechali v ňom ten správny knihomoľský pocit. Veď to sami zaručene poznáte :)


1 komentár:

  1. Krásný článek. Ano, obálka knihy mě pro výběru knihy hodně ovlivní. Jinak sleduji oblíbené autory a spousta inspirace je na internetu. Ze slovenských autorek mám ráda knihy Tání Keleové-Vasilkové. Hodně chodím do knihovny, kupují si jen některé knihy.

    OdpovedaťOdstrániť