pondelok 5. decembra 2016

Jana Šulková - Silnejšia ako osud

VYDAVATEĽSTVO: Motýľ
ROK VYDANIA: 2015
ŽÁNER: Román
POČET STRÁN: 272
VÄZBA: pevná

KEDY SI PREČÍTAŤ: Ak máte radi emotívne príbehy, ktoré sú navyše vsadené do zaujímavého prostredia.

RECENZIA:
Kniha Silnejšia ako osud je ďalším dielom z pera mladej spisovateľky Jany Šulkovej, ktorá sa do povedomia čitateľov dostala svojim románom Dievča s maskou. Čím nás dokázala upútať tentokrát vo svojom novom románe? 


V mojom prípade ide o prvú knihu, ktorú som si prečítala od tejto autorky a musím povedať, že výber určite neľutujem. Slangový štýl písania, ktorý občas v románe postrehneme, by mohol u niektorých čitateľov evokovať, že kniha je určená skôr pre tínedžerov, a teda mladšie ročníky. Ja si však myslím, že kniha má viacero predpokladov pre to, aby dokázala zaujať aj širšie čitateľské publikum, nakoľko mne táto skutočnosť pri čítaní vôbec neprekážala, príbeh mal spád a bol písaný jednoduchým štýlom, čím sa kniha čítala dosť rýchlo. 

Hlavná hrdinka Lara je čerstvá vysokoškoláčka, ktorú však škola vôbec nenapĺňa, a hoci je naklonená aj zábave na diskotékach, najradšej svoj čas trávi pri svojich milovaných koňoch. Pravidelne navštevuje ranč Furioso, kde je jej najlepším priateľom kôň Robson, o ktorého sa stará a jazda na ňom jej pomáha prečistiť si hlavu. Chýba jej však odvaha, aby začala jazdiť súťažne. Tento silný vzťah hlavnej hrdinky ku koňom sa tiahne celým príbehom a autorka si dáva naozaj záležať na jeho dokonalom vykreslení. 



"Hneď ako opustím areál ranča, popchnem Boba a cválam s ním známou poľnou cestou. Tentoraz si nechám helmu aj vestu. Opäť si vychutnávam slobodu. V nohách a rukách pociťujem mravčenie. Pod zadkom mám šesťstokilové telo zvieraťa, ktoré ovládam jemnými ťahmi, a vo vlasoch vietor, ktorý tak dobre poznám. Niekedy mám pocit, že si s prírodou a zvieratami rozumiem lepšie ako s ľuďmi." 




Jej život sa obráti naruby v okamihu, keď sa jedného dňa pri vysadaní na svojho obľúbeného žrebca zrazí s Danielom, ktorý vstúpi do jej všedného života ako blesk z jasného neba. Spočiatku je ich vzťah vykresľovaný ako zmätočný, strieda sa v ňom láska s nenávisťou a iróniou, avšak ani jeden z nich nedokáže poprieť, že sú ovládaní vzájomnou fyzickou príťažlivosťou. Ja by som to nazvala ako tzv. "taliansky" vzťah :) Čitateľ sa však stane svedkom vznikajúcej a stále sa rozvíjajúcej krehkej lásky medzi oboma hlavnými hrdinami. Postava Daniela pôsobí najskôr veľmi tajuplne a záhadne, čitateľ sa o ňom v začiatkoch príbehu veľa nedozvedá, avšak postupom času je aj on nútený prezradiť čo-to zo svojej minulosti. 

Mňa osobne na tejto knihe zaujalo viacero vecí. V prvom momente to bola krásna a zaujímavá obálka a v druhom momente to bola skutočnosť, že román je vsadený do zaujímavého prostredia. Autorka však myslela na širší okruh čitateľov, nakoľko dej sa odohráva na viacerých miestach, preto si na svoje prídu tak milovníci vidieka - ranč, ale aj priaznivci veľkomesta - Londýn. Takže sa nemusíte báť, žeby sa celý príbeh obmedzoval len na opakujúce sa opisy prostredia ranča, hoci určite prevládajú. 

Na knihe sa mi páčila aj nadväznosť kapitol, ktorá ma nútila obracať stránku za stránkou a položiť si otázku, ako sa to všetko nakoniec skončí. Pri niektorých knihách ma dosť ruší, keď autor skáče v jednotlivých za sebou idúcich kapitolách z jednej myšlienky na druhú, pretože nakoniec sa v samotnom deji začnem strácať. Tu sa mi také nestávalo a to mi bolo sympatické. 

V neposlednom rade musím spomenúť aj to, že tento román rozhodne nie je len o láske, ale aj o sile priateľstva a utvrdí nás v tom, ako veľmi je dôležité mať vo svojom živote pravých priateľov, na ktorých sa môžeme za každých okolností spoľahnúť. Lara núdzu o skvelých priateľov vôbec nemala, avšak osud jej nadelil ranu, ktorá ju priviedla k ťažkému rozhodnutiu vzdať sa svojich najbližších a dokázať, že práve ona bude silnejšia ako osud. Podarí sa jej to? Bude mať na to dostatok síl a odhodlania? 

Odpovede na tieto otázky sa dozviete, ak si knižku prečítate. Rozhodne ju odporúčam :) 





⟹ Ak vás tento príbeh a moja recenzia zaujali, knižku si môžete kúpiť napríklad aj TU :) 




Úryvok z knihy Silnejšia ako osud

"V prvom ročníku na výške nás zaujímajú iba trampoty so školou, láska, móda a na akú diskotéku večer ísť. To bol aj môj prípad, kým neprišla rana pod pás. 
Práve vo chvíli, keď som to najmenej čakala, ma zasiahla láska. Spaľujúca, rýchla, divoká a nečakaná. Začala som si plánovať život, myslieť na budúcnosť... No prišli problémy. Taký je osud a ja nemám na výber, iba sa s ním popasovať najlepšie, ako viem - a byť silná. Silnejšia ako osud." 

2 komentáre:

  1. Túto knihu mi už odporúčali, len ja som osobne od YA odbočila, no občas rada opäť spadnem do tohto žánru. Avšak, ak môže zaujať aj širšie publikum, mohla by vážne zaujať i mňa :D Pri takýchto knihách si človek dobre oddýchne a ešte je k tomu v nej aj vykreslený vzťah k zvieraťu...tak to sa mi páči, keďže milujem prírodu a zvieratá ^.^ Ak na ňu narazím v knižnici, tak jej rada dám šancu ;) Inak opäť krásna recenzia♥

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja mám od young adult už celkom dosť ďaleko a ja som ani nevedela, že toto sú knihy akože určené pre mládež. Takže som po nej siahla a absolutne neľutujem. Určite si prečítam aj iné knihy od tejto autorky, píše naozaj veľmi dobre. A ďakujem, som rada, že sa ti moje recenzie páčia :)

      Odstrániť