piatok 16. decembra 2016

Samuel Bjork - Cestujem sama


VYDAVATEĽSTVO: Ikar
SÉRIA: Holger Munch a Mia Kruger (1 diel)
ROK VYDANIA: 2015
ŽÁNER: Detektívka / Triler 
ČESKÝ PREKLAD: V lese visí anděl
ORIGINÁLNY NÁZOV: Det henger en engel alene i skogen
POČET STRÁN: 464
VÄZBA: pevná

KEDY SI PREČÍTAŤ: Ak máte radi kvalitné mrazivé trilery, pri ktorých nie je núdza o poriadnu dávku napätia a zimomriavok. 

RECENZIA:
Kniha Cestujem sama je prvotinou autora, ktorá ma na pultoch kníhkupectiev upútala v momente, ako som ju zbadala (myslím, že aj kvôli úžasnej obálke). To, že sa dielo stane svetovým bestsellerom ešte nemusí automaticky odrážať jeho kvalitu, avšak v tomto prípade sa táto ukázala v plnom svetle. V čom je tento triler natoľko výnimočný, že dokázal zaujať čitateľov a milovníkov mrazivých severských detektívok po celom svete?


Príbeh je postavený na prelínaní viacerých dejových línií, a aj to je jedna z vecí, ktoré robia túto knihu výnimočnou vo svojom žánri. V podstate ide o vraždenie 6-ročných dievčat, ktoré majú práve nastúpiť do prvého ročníka školy. Ich vraždy sú charakteristické určitým rituálom - nájdu ich obesené hlboko v lese, odeté ako bábiky, na chrbte majú školskú aktovku a okolo krku zavesenú tabuľku s nápisom Cestujem sama. Keď už by sa však zdalo, že páchateľ má vyprofilované svoje modus operandi, dôjde k zvratu, ktorý si nikto nevie vysvetliť. 

Prípadu sa ujme policajný vyšetrovateľ Holger Munch, ktorý si na pomoc povolá svoju bývalú kolegyňu Miu Krügerovú. Hoci je Mia veľmi inteligentná a bystrá žena, od začiatku príbehu je vykresľovaná ako psychicky labilná postava, ktorá sa rozhodla "odstrihnúť" od zvyšku sveta a dokonca chcela svoj život ukončiť na odľahlom ostrove mimo civilizácie. Po naliehaní bývalého kolegu sa však rozhodne vstúpiť do tohto prípadu a podieľať sa na jeho vyriešení. 


"Prečo sa takto správa? Ako vzdorovité decko! Čo sa azda ľutuje? Ona, ktorá sa nikdy v živote nesťažovala ani na jeden jediný prežitý deň?"



Obe postavy som si hneď od začiatku obľúbila, pôsobia veľmi sympaticky, niekedy sa doťahujú, ale v skutočnosti sú veľmi dobre zohratá dvojka. Hneď v úvode knihy autor čitateľovi v krátkosti približuje tieto dve hlavné postavy, kde sa dozvedáme aj o tajomnej minulosti Mie, jej nie najlepších vzťahoch v rodine a smrti jej sestry Sigrid. 

Samozrejme, okrem týchto hlavných postáv tvorí vyšetrovací tím aj skupinka ďalších šikovných ľudí, z ktorých spomeniem napríklad mladého hackera Gabriela, ktorý bol veľkou pomocou pri riešení tohto prípadu. Musím však podotknúť, že autor v knihe použil veľké množstvo postáv, s ktorými nás postupne zoznamuje a mohlo by sa zdať, že je všetko v niektorých momentoch veľmi chaotické a neprehľadné, avšak postupne čitateľ zistí, že všetky naoko s dejom nesúvisiace postavy na konci príbehu do celej "skladačky" dokonale zapadnú. A keď som si už myslela, že v príbehu žiadny zvrat nenastane, do prípadu boli nakoniec zapojení aj tí, o ktorých by som to zo začiatku nebola povedala. 

Dej je rozdelený do 7 častí, a zároveň do väčšieho množstva krátkych kapitol. Mne osobne bolo sympatické, že v knihe nenájdete zbytočné krvavé scény, tých je tam naozaj minimum, preto sa domnievam, že autorovi pri písaní išlo skôr o udržanie čitateľa v neustálom napätí (dopomáhajú tomu aj spomenuté kratšie kapitoly, ktoré vás nútia obracať stránku za stránkou). 

Priznám sa, že spočiatku som mala z tejto knihy zmiešané pocity. Začiatok bol naozaj skvelý, vtiahol ma okamžite do deja, potom akoby však nastal určitý útlm, miestami sa mi zdalo, že autor využíva príliš dlhé opisy udalostí, avšak tento pocit po čase naozaj úplne opadol a napokon som sa od knihy nedokázala odtrhnúť. Keď som si už aj myslela, že s istotou viem určiť, kto je páchateľ, všetko sa to zvrtlo a ku koncu nastalo prekvapenie. Tým len chcem povedať, že sa nenechajte odradiť veľkým množstvom postáv alebo dlhšími opismi, kniha je napísaná zaujímavým štýlom, premyslená do najmenších detailov a nakoniec do seba všetko pekne zapadne. 

Označenie "brilantný nórsky triller" si z môjho pohľadu táto kniha určite zaslúži :)



⟹ Ak vás tento príbeh a moja recenzia zaujali, s knižkou sa môžete bližšie oboznámiť, aj si ju kúpiť napríklad TU :) 




Úryvok z knihy Cestujem sama


"Nebola som celkom..." začala Mia, ale zdráhala sa dokončiť vetu. 
"Celkom čo?"
"Nie, vlastne neviem. Nebola som úplne na príjme. Ešte som sa do toho celkom nedostala. Nevidím celkový obraz, tuším, že za týmto vzorcom sa skrýva aj niečo iné. Viem, že to tam je, priam to na mňa kričí, je to jasné ako facka, ale stále mi to uniká. Chápeš, čo tým chcem povedať?" 
"Ono to príde," upokojoval ju Munch, "bola si chvíľu mimo, je to len preto." 
"Asi máš pravdu," prikývla Mia pomaly, "aspoň v to dúfam. Aby som bola úprimná, cítim sa dosť nepoužiteľná. Ľutujem samu seba. Ako keby som sa vracala do detstva. To sa mi však vôbec nepodobá, veď ja sa takto zvyčajne nesprávam. Musíš mi sľúbiť, že ak sa nepozbieram, stiahneš ma z prípadu." 
"Mia, ja ťa potrebujem," odvetil Munch, "existuje dôvod, prečo som ťa dotiahol späť." 

4 komentáre:

  1. Pekna recenze. Pokud jsem to dobre pochopila, tak je velky rozdil v názvech😂
    Cestujem sama a V lese visí andel 😂

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Áno viem, absolutne nechápem ako došli na tak odlišné názvy jednej a tej istej knihy. Už dávnejšie som sa nad tým pozastavila :) A ďakujem, som rada, že sa moja recenzia páčila :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Souhlasím, podle mě si také kniha zaslouží označení "brilantní". A vůbec jsem netušila,že ve slovenštině je pod jiným názvem.Tak jsem si rozšířila znalosti :-) Děkuji.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že sa recenzia páčila :) Mne sa troška horšie do knihy začítavalo, ale neľutujem, že som to nevzdala, lebo potom to bolo naozaj úžasné, aj ako všetko nakoniec zapadlo pekne do seba :) Áno, je tam dosť veľký prekladový rozdiel.

      Odstrániť