nedeľa 15. januára 2017

Fiona Barton - Vdova


VYDAVATEĽSTVO: Slovart
ROK VYDANIA: 2016
ŽÁNER: Triler / Detektívka
ORIGINÁLNY NÁZOV: Widow
POČET STRÁN: 328
VÄZBA: pevná s prebalom 

KEDY SI PREČÍTAŤ: Ak máte radi trilery, pri ktorých sa opis prítomnosti strieda s návratom do minulosti a postupným odhaľovaním celkovej knižnej zápletky. 


RECENZIA: 
Psychologický triler s názvom Vdova je debutovým dielom autorky Fiony Barton, ktorá pôvodne dlhé roky pracovala ako novinárka a po prečítaní knihy som mala pocit, že tieto svoje skúsenosti využila aj pri písaní tohto príbehu. Prečo býva tento triler tak často prirovnávaný ku bestselleru Pauly Hawkins - Dievča vo vlaku


Priznám sa, že predtým, ako som knihu začala čítať, položila som si túto otázku aj ja. Ten, kto sa nechal zlákať knižnou senzáciou menom Dievča vo vlaku, si už pri prvotnom prelistovaní knihy Vdova zaiste všimol veľmi podobný štýl štruktúry danej knihy - každá kapitola je venovaná určitému dátumu a príbeh je postupne dávkovaný z pohľadu viacerých knižných hrdinov. Myslím si však, že to je asi taká jediná spojitosť medzi týmito dvoma knihami. Každá z autoriek má svoj vlastný rozprávačský štýl a nejdem tu teda porovnávať kvalitu, či nekvalitu týchto dvoch príbehov. Len som mala potrebu vyjadriť sa aj k tejto skutočnosti, keďže som sa s ňou už viackrát stretla v rámci svojho surfovania po internete :) 


Hneď v úvode knihy je čitateľ uvedený do prítomnosti celého deja a postupne je oboznamovaný so skutočnosťami z minulosti, ktoré sú vyrozprávané z pohľadu viacerých osôb zainteresovaných do príbehu. 

Vdova, Jean Taylorová, je aj po smrti manžela Glena Taylora prenasledovaná novinármi, ktorí jej aj niekoľkokrát za deň klopú na dvere domu a chcú za každú cenu zistiť, čo sa v rodine Taylorovcov v minulosti naozaj stalo. Celá rodina je už dlhodobo vystavená terorizovaniu zo strany médií, ktoré označili Glena za monštrum a obvinia ho zo zmiznutia a zavraždenia 2-ročného dievčatka menom Bella. Do vyšetrovania prípadu je povolaný detektív Bob Sparkes, ktorého zmiznutie malého dievčatka ovplyvní viac, ako by si sám zo začiatku želal. 



"Chcela som mu veriť. Ľúbila som Glena. Bol celým mojím svetom. Ja som jeho svetom, opakoval. Boli sme jeden druhého."



Kniha je popretkávaná spomienkami, ktoré sa Jean postupne vynárajú. Verila v dokonalý manželský život, v ktorom jej po boku Glena absolutne nič nechýbalo. Jej nekonečná láska však v určitom období prerastie do závislosti a slepého nasledovania svojho manžela. Čas je však neúprosný a Jean i po jeho smrti naďalej mlčí. Jedinou novinárkou, ktorú vpustí do svojho temného sveta je Kate Watersová, pri ktorej súhlasí, že poskytne novinárom svoju výpoveď, nakoľko verí v nevinu svojho zosnulého manžela, ako aj v to, že konečne sa bude môcť zaradiť späť do života bez akéhokoľvek prenasledovania. 


Celý príbeh na mňa zo začiatku pôsobil veľmi tajomne, preto za seba nemôžem súhlasiť s tým, žeby bol od prvej chvíle dej úplne predvídateľný. Je však jedna vec, ktorá je čitateľovi už od začiatku jasná - Jean ukrýva nejaké tajomstvo, ktoré sa postupom času začne drať na povrch a odhaľovať tajné, a často aj nie priveľmi pozitívne, zákutia jej naoko dokonalého manželského spolužitia s Glenom. 


"...v skutočnosti o tomto mužovi, s ktorým som celé tie roky žila, neviem nič. Je to cudzí človek, ale sme spojení pevnejšie než kedykoľvek predtým. Pozná ma. Pozná moju slabosť."



Ak však v knihách túžite po nečakaných zvratoch, v tejto ich veľa nenájdete. Príbeh je písaný takpovediac v jednej rozprávačskej línii, kde dej nijakým dych berúcim spôsobom negraduje a nie je typicky strhujúci. Postupom času som aj ja začala trošku tušiť, kam celá zápletka knihy smeruje, ale priznám sa, že pri čítaní poslednej kapitoly som mala miestami zimomriavky, a to aj napriek tomu, že už bolo všetko jasné a viac-menej vypovedané. 

Myslím si, že psychotriler Vdova si určite zaslúži čitateľskú pozornosť, nakoľko je príbeh charakteristický zaujímavou, niekedy až mrazivou atmosférou a autorka sa kvalitne popasovala s vykreslením jednotlivých postáv. Hodnotím ho ako kvalitný triler, ktorý aj bez prebytočného upozorňovania na násilie a brutalitu, dokáže čitateľa zaujať.  





Za poskytnutie knižky na zrecenzovanie ďakujem vydavateľstvu .



⟹ Ak vás tento príbeh a moja recenzia zaujali, s knižkou sa môžete bližšie oboznámiť, aj si ju kúpiť napríklad TU :) 




Úryvok z knihy Vdova: 

"Je to, akoby som mala v žalúdku kameň, drví mi vnútornosti a zakaždým, keď si na to tajomstvo pomyslím, mi príde nevoľno. Moja kamarátka Lisa hovorila podobne o tehotenstve - bábätko vytlačí všetko z cesty. Ovládne telo. Moje tajomstvo sa správa rovnako. Keď sa to už nedá vydržať, zmením sa na chvíľu na Jeanie a predstieram, že to tajomstvo patrí niekomu inému. 
No keď ma vypočúval inšpektor Bob Sparkes, nepomohlo to. Cítila som, ako mi do tváre stúpa horúčava, očervenela som a zalial ma pot. 
Bob Sparkes vnikal do mojich klamstiev. 
Prvý raz sa to stalo, keď sa spýtal: 
"Môžete mi ešte raz povedať, čo ste robili v deň, keď Bella zmizla?" 

7 komentárov:

  1. V recenzii som sa s Tebou názorovo prakticky zhodla, až na to, ze uz asi trpim nejakou profesionalnou deformaciou, kedy v knihach vsetko predvidam a vsetko vytusim (ale za to si viac-menej mozem sama, nemala som tolko citat za zivot :D) takže potom som bola sklamana a tento typ knih nie je zrovna pre mna.

    http://welikebooksforever.blogspot.sk/2017/01/ine-chutky-fiona-barton-vdova.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono ja som sa potom priznala, že v určitom momente už aj pre mňa bol ten dej dosť predvídateľný, ale mne sa kniha čítala celkom dobre. Zase ja sa niekedy cítim pri niektorých ľuďoch ako pribrzdená, keď mi hovoria, že oni už v polke knihy vedeli kto je vrahom a ja nič :D

      Odstrániť
  2. Pěkná recenze. Mně osobně se Dívka ve vlaku líbila a tudíž si myslím, že i Vdova se mi bude líbit. Kdysi jsem si ji napsala na seznam a úplně na ni zapomněla, děkuju za připomenutí.
    Moc pěkný blog :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem pekne a som rada, že sa ti na mojom blogu páči :) Nie je to zlá kniha, štýl je naozaj podobný ako pri Dievčati vo vlaku, ale je pravda, že dej je predvídateľnejší, mňa kniha ale celkom zaujala, takže nemôžem povedať, že bola zlá :)

      Odstrániť
  3. Já jsem se na Vdovu moc těšila,ale bohužel mě moc nebavila :-( Možná je to tím,že jsem před ní četla skvělou severskou detektivku V lese visí anděl a pak jsem měla problém se do čehokoliv začíst...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja mám k tejto knižke taký neutrálnejší postoj, sa knižku V lese visí anděl (alebo teda po slovensky Cestujem sama) to určite ani z môjho pohľadu nemalo. Niečo chytí za srdce viac, niečo menej :)

      Odstrániť